Test: Toyota GR86 - posledný ‘mohykán‘ jazdí ako za starých čias

Po rokoch sme sa konečne dočkali “upgradu” jedného z posledných zástupcov pravoverných kupé. Vypočula Toyota fanúšikov? Poskytla im viac výkonu a komfortnejší podvozok? Pribralo auto na váhe? To všetko sme zisťovali v redakčnom teste.

04.05.2024 07:00
debata (1)
Toyota GR86 ostala verná klasickej koncepcii.... Foto: Tomáš Andrejčák
Toyota GR86 - test 2024 Toyota GR86 ostala verná klasickej koncepcii. Stále je to nízke 2+2 miestne kupé s motorom vpredu pozdĺžne a zadným náhonom. Presne to na nej entuziasti milujú.

Všetci entuziasti sa potešili, keď Toyota predsa len oznámila, že na svet privedie druhú generáciu kupé GT86, tentoraz už s názvom GR86, ktorý odkazuje na športovú divíziu Gazoo Racing. Veď áut s motorom vpredu, zadným náhonom, útulným kopitom a žiadnou elektrifikáciou, veru nie je veľa. Hoci ide o evolúciu, novinka sa pýši agresívnejším dizajnom. Malé športové kupé narástlo do dĺžky 25 mm. Strecha však klesla k asfaltu o 10 mm, čo je skvelá správa ako pre aerodynamiku tak pre jazdné vlastnosti.

Druhá generácia pôsobí o čosi agresívnejšie a... Foto: Tomáš Andrejčák
Toyota GR86 - test 2024 Druhá generácia pôsobí o čosi agresívnejšie a svalnatejšie. Rozmery sa však menili len nepatrne.
Toyota GR86 - test 2024
Toyota GR86 - test 2024
+15Toyota GR86 - test 2024

Toyota totiž svoj model obdarila nízkym ťažiskom, za čo vďačí aj skvelému motoru boxer od Subaru a perfektným vyvážením medzi oboma nápravami 53–47 (bez vodiča). Tvary auta sa zásadne nemenili, ale nové GR86 je výrazne “svalnatejšie”. Na ceste si ho nemôžte nevšimnúť. Diódové svetlomety dostali aj s denným, stretávacím a diaľkovým osvetlením novú grafiku, ale výkonom, najmä stretávacích svetiel, vás veru neočarí.

Za svoj spaľovací motor sa GR86 rozhodne... Foto: Tomáš Andrejčák
Toyota GR86 - test 2024 Za svoj spaľovací motor sa GR86 rozhodne nehanbí. Len si pozrite priemer výfukov.

Strohý kokpit kupé svedčí

Predošlá generácia mala veľmi sparťanský interiér. Samozrejme, že v segmente ľahkých “športiakov” nič iné čakať nemôžeme. No napriek tomu sa interiér v porovnaní s predchodcom posunul o pomyselný „level“ ďalej. Na palubnej doske a dverách nájdeme Alcantaru, ktorá pridáva na prémiovosti. Nedajte sa napriek tomu zmiasť, vnútro i tak pozostáva zväčša z tvrdých plastov. Čo ale nie je zlé z hľadiska údržby, odolnosti a zároveň pomáha znížiť hmotnosť.

Kokpit je strohý, ale vďaka Acantare pôsobí... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Toyota GR86 - test 2024 Kokpit je strohý, ale vďaka Acantare pôsobí hodnotnejšie ako doposiaľ. Do anatomických sedadiel a volantu sa okamžite zamilujete.
Toyota GR86 - test 2024
Toyota GR86 - test 2024
+15Toyota GR86 - test 2024

Koncepcia zostala rovnaká. Všetko je orientované na vodiča. Nádherný volant s dostatkom hardvéru dopĺňa klasická mechanická ručná brzda a manuálna prevodovka. Páka prevodovky je potiahnutá kožou, príjemná na dotyk a jej dráhy sú krátke a priam chirurgicky presné. Pri každom naštartovaní páka vibruje čo je príjemný detail, ktorý dodáva teatrálnosť a spätnú väzbu.

Na hardvér GR86 nezanevrela. Stále je tu... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Toyota GR86 - test 2024 Na hardvér GR86 nezanevrela. Stále je tu dostatok fyzických ovládačov a k tomu samostatný panel klimatizácie.
Toyota - 15 nových elektromobilov Čítajte viac Tajný dokument: Pravidlo 1:6:90 vysvetľuje, prečo Toyotu nenadchli elektromobily

Digitálnemu trendu sa však GR86 nevyhlo. Aj doň dorazil virtuálny kokpit. Napriek tomu grafika zostala “oldschoolová”, stále je prítomný klasický otáčkomer a pri zmene jazdného módu na Track sa zobrazia dôležité informácie – ako teplota chladiacej kvapaliny a oleja. Otáčkomer sa v tomto režime zmení na postupne gradujúcu krivku. Zaujímavé je to najmä od štyroch tisíc do sedem tisíc otáčok, kde stupnica zobrazuje priebeh vo väčšom spektre pre lepšiu moduláciu počas ostrej jazdy. Posed za volantom je naozaj perfektný.

Kufor s objemom skromných 243 litrov je skôr na... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Toyota GR86 - test 2024 Kufor s objemom skromných 243 litrov je skôr na parádu, no dá sa zväčšiť sklopením zadných operadiel.
Toyota C-HR - test TA3 2023 Čítajte viac Test: Toyota C-HR - toto je prehliadka nových technológií

Sedíte extrémne nízko pre lepšie vnímanie podvozku a cesty. Sedačky disponujú skvelým bočným vedením a sú potiahnuté kožou. Napriek tomu si zachovali prekvapivo vysokú úroveň komfortu. Rovnako ako v predchádzajúcej generácii platí, že zadné sedadlá sú prakticky nepoužiteľné. Spôsobuje to nekompromisný tvar kupé a krátky rázvor. A veľa nečakajte ani od batožinového priestoru. Objem 245 litrov ostal síce nezmenený, ale kvôli torznej tuhosti karosérie má v porovnaní s GT86 menší vstupný otvor. Celé vnútro auta zdobia logá GR.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #test #Toyota GR86
Články podľa značiek