JATO: Ázijské značky dobýjajú Európu. Číňania však zatiaľ hrajú len tretie husle

V globalizovanom svete nie je prítomnosť ázijských automobiliek na starom kontinente vôbec prekvapujúca. Obdiv si však zaslúžia za schopnosť konkurovať tradičným európskym výrobcom.

06.05.2024 06:00
Auto zozadu Foto:
Aktuálne je na európskych trhoch prítomných osem japonských, štyri kórejské a až 24 čínskych značiek.
debata (16)

Analytická agentúra JATO sa preskúmala prítomnosť ázijských automobiliek v Európe. Dnes môže vyzerať ako samozrejmá, ale do začiatku 90. rokov im patril len zlomok trhu. Zmena nastala v priebehu 90. rokov, keď sa začali presadzovať japonské značky, ktoré získali sebavedomie úspechmi na americkom trhu. Približne na prelome storočí sme už mohli aj na našich cestách vídať juhokórejské autá, ktoré sa momentálne tešia veľkej popularite podporenej aj zvyšujúcim sa podielom na trhu.

Aktuálne sa ich pozície snaží zaujať čínska konkurencia, ktorá si vzala Európu ako cieľ predajnej expanzie. Zatiaľ však ide len o počiatky snahy, ktoré sa s dlhodobo budovanými úspechmi japonských a kórejských značiek nedajú porovnať. Aktuálne je na európskych trhoch prítomných osem japonských, štyri kórejské a až 24 čínskych značiek. Podiel registrácií nových automobilov za rok 2023 je ale rozdelený v pomere 54 % v prospech japonských automobiliek, 36 % patrí kórejským a len 10 % si na konto pripísali čínske značky.

nabíjacky Čítajte aj ACEA: Situácia s nabíjačkami je v Európe katastrofálna. Chýbajú takmer všade

Pokiaľ ide o podiel na trhu za minulý rok, japonským značkám patrí 13 %, kórejským 9 % a čínskym 3 %. Takže kvantita výrobcov nemusí zákonite odrážať komerčný úspech krajiny pôvodu automobilov. Potvrdzuje to aj údaj, že až deväť čínskych značiek predalo dohromady vo všetkých sledovaných európskych štátoch menej ako tisíc kusov áut. Kým sa teda čínske automobilky aspoň dotiahnu na výsledky japonských a juhokórejských značiek, majú pred sebou ešte dlhú cestu.

Ich šancou preraziť však ostáva segment elektromobilov, ktorý nie je pre japonské automobilky ťažiskový. Tie sú zamerané na hybridy, čo je pochopiteľné, keďže Toyota ich predáva už viac ako dvadsať rokov. Čo sa týka kategórie plug-in hybridov, tam sa dokázali presadiť kórejské značky, a to obzvlášť Kia a Hyundai. V Európe je doposiaľ najúspešnejšou čínskou značkou MG, ktorá zaznamenala 72 % zo všetkých registrácií čínskych automobiliek.

ADAC - test aut cinskych znaciek Čítajte aj ADAC: Spĺňajú autá čínskych značiek nemecké nároky? Stále je čo vylepšovať

Dôvodom jej úspechu je pravdepodobne britský pôvod značky. Pre európskych zákazníkov totiž platí, že svoje preferencie menia sporadicky a trvá im to nejaký čas. Japonské automobilky si za niekoľko desiatok rokov vybudovali reputáciu výrobcov spoľahlivých vozidiel a z toho ťažia dodnes. Kórejské autá sa naopak pozitívne zapísali ako producenti cenovo dostupných áut. Teraz sú na rade čínske značky, ktoré musia osloviť zákazníkov v Európe niečím, čo im konkurencia nevie ponúknuť.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #automobily #ázijské značky #JATO
Články podľa značiek